لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

انواع ساز


آیا تا به حال به معنای واژه ساز و نوع آلات موسیقی فکر کرده اید؟ معمولا وقتی کسی در مورد انواع سازها صحبت می کند، همه به یاد پیانو، ویولن، گیتار و هارمونیک می افتند. در واقع معلوم نیست جز پیانو و ویولن هر کدام یا کدام ساز در دنیا متعلق به کدام ساز است! گاهی اوقات می توانید برخی از آهنگ ها را بشنوید و منبع خلق آنها را پیدا نکنید. به خاطر سازها فقط پیانو و ویولن می زنید و بس.

اگر دانش شما محدود به این موارد است، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم. در این مقاله با سازهای موسیقی به صورت ابتدایی آشنا می شوید. در واقع آموزشگاه موسیقی مهرورژن سعی دارد با یک انشا کوتاه و مختصر هر آنچه را که در مورد آلات موسیقی باید بدانید را به شما آموزش دهد. با آموزشگاه موسیقی ویولا همراه باشید.


ابتدا اجازه دهید اصطلاح "دستگاه" را تعریف کنیم. تعریف ابزار را می توان در یک جمله خلاصه کرد. هر چیزی که به شما کمک کند یک قطعه موسیقی را بنوازید، ساز نامیده می شود. پس اگر بخواهیم به اولین ساز در دست بشر اشاره کنیم باید صدای انسان را در نظر بگیریم. اما با گذشت زمان، مردم به تدریج ابزار و آلات مختلفی را برای نواختن ساز اختراع کردند. سازی که کیفیتی بسیار بالاتر از صدای خودش دارد.

سازهای مختلف

البته ابزارها انواع مختلفی دارند و در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. در زیر به طور مختصر به معرفی انواع آلات موسیقی می پردازیم.

ابزار

همانطور که از نام آن پیداست، صدا در سازهای زهی توسط ارتعاش سیم تولید می شود. این ارتعاش با زدن و زدن آرشه و آرشه بر روی ساز ایجاد می شود. این سازها در ارکسترها نیز اهمیت زیادی دارند و جزء مهمی از آن هستند. البته این سازهای زهی زیرشاخه های دیگری نیز دارند که از آن جمله می توان به سازهای زخمی، کمانی و کوبه ای اشاره کرد.

سازهای زهی

این ساز با کندن سیم ها با انگشتان به لرزه در می آید و انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال می توانید زخم ناخن، شلاق، دست چپ، ابزار زخم سر را نام ببرید.

ساز زهی آرشه ای

در این ساز سیم با کشیدن کمان روی سیم ها به لرزه در می آید. از سازهای زهی می توان به ویولن، کاچیک، کمانچه و ... اشاره کرد.

سازهای زهی

برای ایجاد صدا در ساز کوبه ای، باید سیم ها را با ساز چکش مانند بکوبید. برای مثال می توانید سنتور، زیلوفون، گلوکن اشپیل، ویبرافون و... را به عنوان سازهای کوبه ای زهی در نظر بگیرید.

سازهای بادی

اگر می خواهید بدانید که بعد از صدای انسان از چه ابزاری برای نواختن موسیقی استفاده می شد، از شما دعوت می کنیم که سازهای بادی را مطالعه کنید. ساز بادی را می توان یکی از اولین سازهای کشف شده در نظر گرفت. ابزاری که با سوراخ کردن استخوان (انسان یا حیوان) ساخته می شود. برای نواختن موسیقی با این ساز باید روی آن دمید و هوا تولید کرد. بدین ترتیب از حرکت جریان های هوا در آن ملودی خوش آهنگی ایجاد می شود. البته برای دسترسی به این ابزار نیازی نیست به استخوان حیوانات یا افراد مرده نگاه کنید. این سازها در سه نوع بادی چوبی، برنجی و بادی انگشتی در بازار موجود است.

ساز بادی

وقتی نام ساز بادی را می شنوید به یاد فلوت می افتید. نی، سرنا، فلوت، ابوا، باسون و غیره. ابزارهایی مانند این سازها معمولاً از آبنوس یا بامبو ساخته می شوند. البته ابزار ساخته شده از برنج و چوب لزوماً به این معنی نیست که از چوب یا فلز برنج ساخته شده است. اما این نام ها برای نوع صدای تولید شده در این سازها ابداع شد. به عنوان مثال فلوت می تواند نوعی ساز از چوب باشد، اما بدنه آن معمولاً فلزی است.

ساز بادی برنجی

سازهای بادی می توانند ترومپت، ترومپت، ترومبون، ساکسیفون، گروه کر و غیره باشند. این سازها معمولاً از مس، برنج یا نقره ساخته می شوند.

باد

منظور از ساز شست شامل بخشی به نام «شست» است. این سازها برای تولید صدا به نیروی مکانیکی یا الکتریکی نیاز دارند. مثلا ارگ، آکاردئون، سازدهنی، نی و غیره. ما می توانیم در مورد نام هایی مانند

سازهای کوبه ای

در سازهای کوبه ای صدا از ضربه زدن، تکان دادن، خراشیدن یا خراشیدن ساز تولید می شود. در واقع ساز کوبه ای ریتم خاصی در آهنگ ایجاد می کند که می توان آن را وظیفه اصلی این نوع سازها دانست. البته ملودی را می توان با سازهای کوبه ای نیز نواخت. اگرچه تاریخچه سازهای کوبه ای بسیار قدیمی است و هزاران سال را در بر می گیرد، اما به طور کلی می توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد. این دو نوع به سازهای کوبه ای با نواختن دقیق و سازهای کوبه ای با نواختن نامطمئن معروف هستند. به یاد داشته باشید، این سازها برای نواختن موسیقی بد بو بسیار مفید هستند زیرا ریتم ایجاد می کنند.

سازهای کوبه ای در بازار آلات موسیقی نام ها و انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال می توان به تنبور، دایره، تنبک، تیمبال (تمپان)، طبل، دامارو، دمام، مثلث، مارکاس، ذن، سانبوراک، تومبا و تبلا اشاره کرد.

ابزارهای صفحه کلید

وقتی کمی به نام این ابزارها دقت کنید، متوجه می شوید که ابزارهای صفحه کلید حاوی کلید هستند. دکمه ای که برای پخش آهنگ و موسیقی استفاده می شود. این ابزارها معمولاً بسیار گران هستند و به ابزارهای غربی و اروپایی معروف هستند.

ابزارهای الکترونیکی

در سازهای الکترونیکی، برای ایجاد صدا و موسیقی نمی توان فقط به انرژی مکانیکی تکیه کرد. در این سازها سیم و سیم برای تولید صدا باید با الکتریسیته ارتعاش داشته باشند. در این سازها باید از تکانه های الکتریکی برای نواختن آهنگ استفاده کرد. جدول زیر انواع ابزار الکترونیکی را نشان می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد