لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

چه نوع سبک های موسیقی وجود دارد؟


سبک موسیقی در واقع ویژگی های یک قطعه موسیقی از نظر دوره زمانی، ریشه های منطقه ای یا جغرافیایی، کارکردهای اجتماعی، تکنیک اجرای قطعه و نوع آلات به کار رفته در قطعه است. در واقع به توصیف ویژگی های قطعات موسیقی ژانر، ژانر و سبک می گویند. به عبارت دیگر سبک موسیقی ریشه در فرهنگ، هنر و اصالت منطقه دارد و برای بیان عقاید، نظرات و حتی اعتراض به کار می رود. با موزیک باران همراه باشید.
در حال حاضر سبک های مختلفی در سرتاسر دنیا وجود دارد که اساس طبقه بندی این سبک ها بسته به دوره آفرینش، افرادی که آنها را ایجاد کرده اند، دلایل و نحوه ظاهر آن ها به شرح زیر است:

موسیقی هنری

موسیقی سنتی محلی

موسیقی پاپ

موسیقی مذهبی

انواع موسیقی

موارد زیر از مهم ترین شکل ها هستند:

سبک موسیقی کلاسیک

سبک موسیقی کلاسیک یکی از قدیمی‌ترین سبک‌ها و به عنوان پایه همه سبک‌ها شناخته می‌شود که گستره وسیعی در نقاط مختلف جهان گسترش یافته و اولین بار در آمریکا و اروپا رواج یافته است. این سیستم شامل بسیاری از سیستم های موازی و شامل مجموعه بزرگی از سیستم های به هم پیوسته است. در این سبک موسیقی بداهه نوازی محدود است و اغلب نت های خاصی دارد. موسیقی کلاسیک شامل چهار دوره است: باروک، کلاسیک، رمانتیک و کلاسیک مدرن. استفاده از سازهای زهی، چوبی و برنجی مختلف در این سبک رایج است.

بتهوون، شوپن و موتزارت از هنرمندان مشهور این سبک هستند.

سبک راک

یکی از معروف ترین سبک های موسیقی است که طرفداران زیادی دارد. این سبک تاکید زیادی بر ضرب دارد. سبک راک نوعی سبک پاپ است که از راک اند رول نشات گرفته است. یکی از مشهورترین خواننده های این سبک راک الویس پریسلی است که در واقع سلطان سبک راک است. این سبک در ابتدا دارای سازهای برنجی مانند ساکسیفون بود، اما بعداً با ظهور سبک فرعی راک، از سازهای بیشتری مانند پیانو، گیتار باس، گیتار الکتریک، کیبورد و درام استفاده شد.

سبک موسیقی باروک

سبک باروک شکوه و جلال اشراف را نشان می دهد و در لغت به معنای ماهرانه ساخته شده است. تفاوت آثار موسیقی رنسانس، تاکید بر ریتم است. در واقع یکی از ویژگی های این سبک این است که دارای ریتم های خاص و یکنواخت بودن موسیقی است. در این سبک بیشتر از سازهای بادی استفاده می شود. مشهورترین آهنگسازان این سبک جورج فردریک هندل و یوهان سباستین باخ هستند. برای دانلود بهترین آهنگ ها در این سبک کلیک کنید.

سبک موسیقی جاز

سبک جاز در میان سیاه پوستان آفریقایی تبار در نیواورلئان، ایالات متحده آمریکا در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 توسعه یافت و در واقع اولین سبک جریان اصلی بود که در آمریکا رایج شد. از ویژگی های این سبک می توان به مکث، پرسش و پاسخ، بداهه نوازی، ریتم سوئینگ، ریتم های متعدد و استفاده از عناصر موسیقی غربی اشاره کرد. علاوه بر این، ساخت قطعات جاز به دلیل پیچیدگی و هارمونیک بودن، نیازمند دانش و مهارت بالایی است. مالیس دیویس، جلی رول مورتون و کلمن هاوکینگ از مشهورترین هنرمندان این سبک هستند. ساکسیفون و ترومپت از سازهای اصلی این سبک هستند اما از ترومبون، پیانو، گیتار، باس و درام نیز در این سبک استفاده می شود.

سبک موسیقی پاپ

این ژانر محبوب است و جمعیت غیر آکادمیک و زیادی را به خود جذب می کند. پاپ سبکی است که شامل بسیاری از سبک های موسیقی مانند راک، ریتم، هیپ هاپ و غیره است و آن را راحت می کند. آهنگ های اجرا شده در این سبک ساده و فاقد ملودی های پیچیده و از نظر زمانی در محدوده خاصی قرار دارند و طولانی و غیر تکراری هستند. از معروف ترین هنرمندان این سبک می توان به کریس دی برگ، استینگ، ترنت رنزر، التون جان و دنی الفمن اشاره کرد. پیانو، انواع گیتار، ساکسیفون، ویولن از جمله سازهای این سبک هستند و از وسایل الکترونیکی برای تقویت و ایجاد عناصر ریتمیک استفاده می شود.

سبک موسیقی مینیمال

این سبک زمانی ایجاد شد که نوازندگان تصمیم گرفتند از الگوهای ساده به جای الگوهای پیچیده استفاده کنند، در واقع این سبک با هارمونی های ساده چندان پیچیده نیست. در این سبک از تعداد نت ها و فواصل کاسته شده و ریتمیک هستند. علاوه بر این در این سبک تاکید زیادی بر یکنواختی ریتم، آکورد و ملودی شده است. از هنرمندان مشهور این سبک می توان به لامونته یانگ، لوئیس آندرسن، تری ریلی، کارل گویوارتس، استیو رایش، گاوین بریرز و فیلیپ گلس اشاره کرد.

سبک موسیقی بلوز

خاستگاه این سبک در قرن نوزدهم است و در مناطق جنوبی آمریکا رایج شد. همچنین در نواحی غربی قاره آفریقا و برای ارائه مراسم مذهبی سیاه پوستان محبوب بود. از جمله ویژگی های این سبک که در ریتم با جاز و راک اندرول مشترک است، پرسش و پاسخ، آکوردهای خاص، بیس و تنظیم آهنگ هایی است که فرم و محتوای ساده ای دارند. این سبک بیشترین تأثیر را بر سبک های رایج در اروپا و آمریکا امروزی گذاشت. یکی از مشهورترین هنرمندان این سبک

بی بی کینگ، بیگ بیل برنزی، استیو ری، ویلیام کریستوفر هندی، بسی اسمیت، چارلی پاتون، لید بلی، لونی جانسون، رابرت و تامی جانسون چند مورد را نام برد. از سازهای مهم او می توان به گیتار، پیانو، درام و ساکسیفون اشاره کرد.

سبک ریتم اند بلوز

موسیقی ریتم اند بلوز یا R&B در بین سیاه پوستان محبوب است و یکی از غنی ترین سبک ها در آمریکا و آفریقا است. این سبک جز یا بلوز نیست، اما سبک تر از سبک های قبلی اجرا می شود. خوانندگان این سبک صدایی غنی دارند و از تکنیک های لحن و پاسخ در این ژانر موسیقی استفاده می شود. علاوه بر این، ریتم ها و نت های موسیقی تکرار می شوند.

از مشهورترین هنرمندان این سبک می توان به استیوی واندر، رابرت لروی جانسون و ری چارلز اشاره کرد.

گیتار، ساکسیفون، باس، پیانو و درام از مهمترین سازهای این سبک هستند.

سبک موسیقی کانتری

این الگو بیشتر در میان ساکنان جنوب ایالات متحده، به ویژه سفیدپوستان، رایج بود. در این سبک آهنگ هایی با معنای شاد و عاشقانه و در عین حال بیانگر سنت، فرهنگ، قومیت و حال و هوا وجود دارد. اشعار نیز بسیار شبیه به سبک بلوز است. سبک کانتری سنتی و سبک کانتری محبوب دو سبک اصلی آن هستند. مشهورترین هنرمندان این سبک جانی کش و ویلی نلسون هستند.

از سازهای مهم این سبک می توان به گیتار، بانجو، کمانچه، ماندولین و پیانو اشاره کرد.

سبک موسیقی الکترونیک

این سبک موسیقی در آمریکا بسیار محبوب بود، جایی که برای اولین بار از آلات موسیقی برای ساخت موسیقی استفاده شد. موسیقی الکترونیک موسیقی است که شامل پردازش الکترونیکی مانند ضبط صدا و ویرایش کاست است و در واقع ترکیبی از فناوری مدرن و خلاقیت است که هرگز در موسیقی آکوستیک دیده نشده است. در این سبک صدا یکنواخت و دارای توناژهای بزرگی است. مهم ترین ژانرهای الکترونیکی عبارتند از: چیل اوت، الکترونیک، موسیقی محیطی، موسیقی صنعتی، موسیقی رقص الکترونیک و کرانک. از هنرمندان محبوب این سبک می توان به Daft Punk و Apex Twin اشاره کرد.

سبک موسیقی اپرا

اپرا یکی از سبک های کلاسیک مبتنی بر موسیقی و نمایش است و از سه بخش مقدمه یا اورتور، آریا و رسیتال تشکیل شده است. در واقع اپرا ترکیبی از موسیقی، ادبیات، دکوراسیون، بازیگری، خوانندگی، صحنه‌سازی، کارگردانی و بسیاری از هنرهای دیگر به عنوان یک هنر است.

از هنرمندان این سبک می توان به Jacopo Peri و Claudio Monteverdi اشاره کرد.

سبک امپرسیونیسم

سبک مدرن مبتنی بر زیبایی و کمال، موسیقی امپرسیونیسم در قرن 19 آغاز حرکت به سمت فلسفه بود و تجربه علمی را اساس همه قوانین آن قرار داد. با پیشرفت در این روند، به سمت یک تصویر آنالوگ و غیر واقعی پیش می رویم. این سبک اولین بار در آثار کلود دبوسی دیده شد. در این سبک هنرمند از ابهام پرهیز می کند و با خلاقیت و احساس به خلق آثار می پردازد.

سبک رپ

در دهه 60 سیاهپوستان آمریکایی از این سبک برای ابراز اعتراض استفاده می کردند که ریتمی تند و پیوسته دارد و نوعی موسیقی مبتنی بر کلام است که بیشتر برای بیان مشکلات اجتماعی و اعتراض به صورت کلامی استفاده می شود با توجه به ریتم و آهنگ

گایا هیپ هاپ

این یکی از سبک های موسیقی جدید با ریشه آمریکایی است که ترکیبی از صدا و اسکراچ است.

آواز به صورت ریتمیک و شعر همراه با سازهای کوبه ای انجام می شود. در واقع کارهای موسیقایی به صورت بیت توسط دی جی اجرا می شود و خوانندگان هم حضور دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد