لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

معرفی فایل­های RAR، Zip و برنامه ­های مرتبط با آنها

امروزه حجم تولید فایل­ها با سرعت عجیبی در حال افزایش هستند و فضای بسیار زیادی از هارد و کامپیوتر را اشغال می­کنند. از برنامه­هایی که به کاهش حجم فایل­ها کمک می­کند می­توان به WinRAR و WinZip اشاره کرد. فایل­هایی که با استفاده از  WinRAR فشرده می­شوند دارای پسوند RAR و فایل­هایی که به وسیله WinZip فشرده می­شوند دارای پسوند Zip هستند. در این مطلب قصد داریم تا علاوه بر معرفی این فرمت­ها به بررسی تفاوت فرمت فایل­های Zip و RAR بپردازیم. پس در ادامه همراه با ما باشید.

 

منظور از فرمت RAR چیست؟

هانطور که گفته شد WinRAR یک برنامه برای فشرده­سازی است و فایل­هایی که به وسیله آن ایجاد می­شوند دارای پسوند RAR هستند و از نوع آرشیوی شناخته می­شوند.

 

منظور از فرمت  Zip چیست؟

فرمت Zip هم از نوع فایل­های آرشیوی شناخته می­شود که با استفاده از برنامه WinZip تولید می­گردد. البته باید گفته شود که فایل­های Zip در برنامه­های WinZip یا Freebyte Zip نیز قابل ایجاد هستند.

برخی تفاوت­های فرمت­های RAR و Zip

1- فرمت Zip سازگاری بیشتری با برنامه­های مختلف دارد و با استفاده از برنامه­های متنوعی می­توان این فرمت را باز کرد. همچنین باید گفت که برخی برنامه­ها در ویندوز و یا مک به صورت پیش­فرض قابلیت باز کردن فایل­های Zip را دارند و این در حالی است که فایل­های RAR تنها با برنامه مرتبط با خود باز می­شوند.

2- فایل­های RAR قابلیت فشرده­سازی بیشتری نسبت به فایل­های Zip دارند و همچنین در فرمت RAR این امکان وجود دارد تا یک فایل بزرگ به چندین فایل کوچک با فرمت RAR تقسیم شوند. به این ترتیب می­توان فایل­های RAR را که به چندین بخش تقسیم شده­اند در یک فولدر به صورت یکجا extract نمود.

3- امکان از دست رفتن دیتاها و داده­ها در فایل­های RAR بسیار کم است و در اکثر مواقع بسیاری از فعالین اینترنت و وبسایت ترجیح می­دهند تا به منظور جلوگیری از به خطر افتادن فایل­ها، آنها را با فرمت RAR بارگزاری کنند.

4- قابلیت ایجاد رمز و پسورد قوی در فایل­هایی با فرمت RAR بسیار بیشتر از فرمت Zip است و همچنین این امکان وجود دارد تا فایل کمکی بازیابی رمز در فرمت RAR ذخیره شود.

5- فرمت Zip در سال ۱۹۸۶ توسعه داده شد و به نوعی از فرمت RAR قدیمی­تر محسوب می­شود.

 

برخی مزایای فرمت RAR در برابر فرمت Zip

·       فشرده­سازی بیشتر فایل­ها

·       امکان رمزگذاری قوی بر روی فایل­های فشرده شده

·       تقسیم کردن یک فایل بزرگ به چندین فایل کوچک و فشرده کردن آنها

·       امکان قرار دادن افزونه یا فایل ذخیره برای بازیابی رمز

 

جمع­بندی و حرف آخر

در این مطلب به معرفی فایل­های RAR، Zip و برنامه­های مرتبط با آنها پرداختیم و تفاوت­های میان این فرمت­ها را مورد بررسی قرار دادیم. برنامه­های WinRAR و WinZip برای کاهش حجم فایل­ها استفاده می­شوند و هر کدام توانایی­های فشرده­سازی مربوط به خود را دارند. اما چیزی که فرمت RAR را از دیگری متمایز می­کند فشرده­سازی قوی­تر، رمز­گذاری بهتر و جلوگیری از به خطر افتادن فایل­های فشرده است. در برابر فرمت Zip هم سازگاری بهتری دارد و این قابلیت را ایجاد می­کند تا با اکثر برنامه­ها اجرا شود.

منبع: سیناپرس