لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

چگونه مشاور کنکور شویم


برخورداری از مشاوره افراد با تجربه و آگاه در هر زمینه ای، سهم عمده ای در موفقیت فرد و دستیابی به نتیجه مطلوب دارد. مشاوره در آموزش و یادگیری نیز بسیار مهم است. مشاوران دانشجو افرادی هستند که به دانش آموزان کمک می کنند تا مشکلات تحصیلی و شخصی را حل کنند، برای امتحانات و کنکور آماده شوند، یادگیری را تقویت کنند، انگیزه دهند، استرس را از بین ببرند و در نهایت آنها را به هدف نهایی یعنی موفقیت تحصیلی و قبولی در آزمون برای برگزاری کنکور هدایت کنند. . . برای اینکه یک مشاور تحصیلی مناسب برای کنکور باشید باید نکات مهم را بدانید تا بتوانید این مرحله حساس را به خوبی پشت سر بگذارید. در ادامه، بیایید در مورد ویژگی ها و مسئولیت های یک مشاور خوب کنکور صحبت کنیم.


مشاوره امتحانی

امروزه مشاور تحصیلی به یکی از ارکان مهم نظام آموزشی تبدیل شده است. اگرچه هنوز در کشور ما و نظام آموزشی آن توجه چندانی به هدایت تحصیلی نمی شود و در مدارس بزرگ و کوچک فقط یک دستور برای همه دانش آموزان لحاظ می شود، اما وجود مشاور علاوه بر دانش آموزان نزدیک به کنکور بسیار حیاتی و مهم است. داوطلبان باید با یک مشاور خوب، ماهر و با تجربه در آزمون ورودی شرکت کنند.

مشاوران کنکور می توانند برنامه های خوبی در زمینه برنامه ریزی درسی، نحوه مطالعه، برنامه ریزی گام به گام، تعیین هدف، حضور در کنکور و ... به دانش آموزان ارائه دهند. مشاوران پذیرش علاوه بر مسائل تحصیلی، وظایف دیگری را نیز بر عهده دارند که اغلب به مسائل روحی و روانی داوطلب مربوط می شود.

در این مرحله حساس، دانش آموزان با مشکلات عدیده ای مانند از دست دادن روحیه و انگیزه، ناامیدی، فرسودگی روحی و روانی، افت تحصیلی، مشکلات شخصی، استرس و اضطراب امتحان یا مشکلات خانوادگی مواجه می شوند. داوطلب شوید و به او کمک کنید تا این مشکلات را حل کند.


وظایف مشاور کنکور

از طریق مشاوره تحصیلی می توان توانایی ها و محدودیت های دانش آموزان را شناخت و از فرصت های موجود نهایت استفاده را برد. مشاور تحصیلی که در زمینه کنکور فعالیت می کند می تواند دانش آموزان را به سمت رشته تحصیلی و دانشگاه مناسب راهنمایی کند و استعدادها و توانایی های آنها را به طور دقیق شناسایی کند.

مشاور تحصیلی باید با معلم، خانواده و کارکنان مدرسه ارتباط برقرار کند تا مشکلات تحصیلی، خانواده، افکار و احساسات افراد را حل کند.

مشاوران پذیرش علاوه بر توجه به نگرانی های دانشجویی، باید روابط دوستانه ای را با خانواده های متقاضیان خود نیز تقویت کنند. یک داوطلب کنکور در خانه و در کنار خانواده درس می خواند، بنابراین محیط خانواده و مسئولیت های والدین در این زمینه تاثیر زیادی دارد.

به این ترتیب، ناظر پذیرش باید با خانواده دانشجو جلسه ای برگزار کند و مشکلات و مشکلات خانواده را که بر تحصیل تأثیر می گذارد و فرصت هایی را برای دانشجو فراهم می کند، در میان بگذارد.

خانواده و والدین نقش مهمی در افت تحصیلی یا موفقیت تحصیلی دارند و استرس کنکور را کاهش می دهند. خانواده ها سرعت رسیدن به اهداف تحصیلی دانش آموزان را تعیین می کنند. خانواده های بی انگیزه، ناآگاه و غیر فعال، دانش آموزان تیزهوش را کند می کنند. بنابراین در فرآیند مشاوره تحصیلی، لزوم مشورت با والدین بسیار حائز اهمیت است.


صلاحیت مشاور آزمون ورودی

برای اینکه یک مشاور پذیرش خوب باشد، یک مشاور تحصیلی باید دارای تحصیلات مرتبط با رشته های آموزشی، مشاوره و روانشناسی باشد. این سوابق می تواند آکادمیک باشد یا دروس خصوصی باشد. علاوه بر این موارد، باید در مورد کنکور، روش های تست زنی، روش های قبولی در کلاس ها، جمع بندی و تجدید نظر در کلاس ها مطالعه زیادی داشته باشد و قسمت های مبهم و دشوار هر درسی را بشناسد و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد.

هر ساله سوالات کنکور با سال های قبل تفاوت چشمگیری دارد و طراحان سوالات مفهومی می پرسند که تنها با مطالعه دروس و کتاب های درسی نمی توان به آنها پاسخ داد.

مشاوران عزیز باید اطلاعات کافی در مورد نوع امتحان، کتب درسی و دروس داشته باشند و برای هر دانش آموز برنامه خاصی ارائه دهند. علاوه بر مطالب فوق، مشاوران باید در مباحث مشاوره و روانشناسی برای رسیدگی به مسائل عاطفی و خانوادگی مسلط باشند.


به طور کلی وظایف یک مشاور پذیرش عبارتند از:

مهارت ها، نقاط قوت و ضعف نامزد را بشناسید

سوابق تحصیلی خود را تست کنید

به دانش آموزان کمک کنید تا استعدادها و مهارت های خود را شناسایی کنند و زمینه هایی را انتخاب کنند که با نقاط قوت آنها مطابقت دارد

به نامزد کمک کنید تا یک برنامه آموزشی سفارشی و ساختاریافته بر اساس ویژگی های شخصی و شرایط زندگی خود ایجاد کند

تصحیح و رفع مشکلات روانی و عاطفی متقاضی که بر شکل و کیفیت تحصیل وی تأثیر می گذارد

یاد بگیرید که درس بخوانید، یادداشت برداری کنید، طرح کلی بنویسید و به سوالات تشریحی و کنترلی پاسخ دهید

آموزش روش های آزمون و بهبود مهارت های مدیریت زمان

ارائه راه های افزایش موفقیت در آزمون (آزمون های آزمایشی و آزمون های شبیه سازی)

ارائه راهکارهای عملی برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان.

ایجاد امید، انگیزه و اعتماد به نفس در دانش آموزان

مشاوره و حمایت از والدین برای آماده سازی محیط آموزشی مناسب برای فرزندانشان

انواع آزمون ها و کتاب های مناسب برای دانش آموزان با توجه به وضعیت تحصیلی آنها معرفی می شود.

نکات مهم برای افزایش تمرکز و کارایی مغز را بیاموزید

شامل فعالیت های اضافی برای تقویت روحیه دانش آموزان مانند بازدید دوستانه، سفرهای کوتاه و ورزش.

کمک به دانش آموزان ترک عادت های بد مانند استفاده بیش از حد از تلفن و فضای مجازی

کمک و راهنمایی دانش آموزان برای تغذیه و خواب مناسب برای افزایش عملکرد ذهنی و حافظه

مهارت های کاهش استرس و تنظیم هیجانی را قبل و در حین امتحان آموزش دهید.

در پایان باید بگوییم که یک مشاور خوب پذیرش علاوه بر کمک به داوطلبان در قبولی در کنکور و کاهش مشکلات آنها، باید در نهایت از آنها فردی مستقل و توانمند بسازد تا با افزایش مهارت های لازم و یادگیری بهتر دانستن ، حتی بدون حضور ناظر. انشالله در درسش موفق و موفق باشه

منبع: https://pourdastmalchi.net/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد