لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

انواع بیهوشی و آرامبخش در دندانپزشکی را بشناسید.


بیهوشی در دندانپزشکی بسیار مهم است. بی حسی موضعی یکی از رایج ترین روش های دندانپزشکی است که کار بیمار و دندانپزشک را تسهیل می کند. مواد شیمیایی استفاده شده در این کار مزایای بسیاری دارد و می تواند عوارض و عواقبی را برای افراد مبتلا به بیماری های سیستمیک ایجاد کند. به همین دلیل، آگاهی کامل دندانپزشکان از آنها ضروری است. در این مقاله سعی شده است اطلاعات دقیق و مختصری در مورد علائم بی حسی موضعی و اقداماتی برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی ارائه شود.

معرفی انواع بیهوشی در دندانپزشکی

بی حسی موضعی

آرام شدن

بیهوشی عمومی


بی حسی موضعی دندان چیست؟

بی حسی دندان (محلی) رایج ترین نوع آرامبخش در دندانپزشکی است. دندانپزشکان معمولا از این نوع بیهوشی برای انجام اعمال سبک و جزئی استفاده می کنند

قبل از انجام هر یک از اقدامات زیر، محلول ضد عفونی کننده به لثه بیمار تزریق می شود:

پر کردن دندان

کشیدن دندان

کشیدن دندان یا درمان ریشه

نصب تاج دندان

جرم گیری دندان و برنامه ریزی ریشه

مهم ترین بی حس کننده های دندان چیست؟ (انواع آمپول بی حسی دندان)

از بی حسی موضعی با تزریق دارو استفاده می شود. رایج ترین داروهایی که برای جلوگیری از دندان درآوردن استفاده می شود عبارتند از:

لیدوکائین

آرتیکائین

پریلوکائین

طلاق

و بوپیواکائین

چگونه از بی حسی موضعی در دندانپزشکی استفاده می شود؟

این داروها به صورت موضعی مصرف می شوند یا در محل خاصی در دهان تزریق می شوند. معمولا در کمتر از 10 دقیقه اثر خود را ترک می کنند و ناحیه مورد نظر را بی حس می کنند.البته برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ایمپلنت بعد از کشیدن دندان را مطالعه کنید. با بی حسی موضعی دندان، شما همچنان هوشیار و قادر به برقراری ارتباط خواهید بود، حتی اگر ناحیه بی حس است. اثرات بیهوشی در طول عمل و چندین ساعت پس از آن باقی می ماند.


آرامبخشی چیست؟

آرام بخش نوعی بی حسی دندان است که برای آرام کردن تعداد زیادی از بیماران استفاده می شود. دندانپزشکی آرامبخش می تواند به کاهش اضطراب و ترس بیمار در حین انجام کار دندانپزشکی کمک کند یا درد را کاهش دهد و بیماران را از حرکت در حین عمل باز دارد.

بی‌حس

بیهوشی و آرامبخش آرامبخش را می توان به صورت خفیف، متوسط ​​یا شدید برای بیمار تجویز کرد:

آرام بخش خفیف دندان شما را بیدار نگه می دارد و قادر به پاسخگویی به دستورات است.

آرام بخش متوسط ​​می تواند شما را در حالت نیمه هوشیار قرار دهد.

آرام بخش عمیق همچنین شما را از محیط اطراف خود بی خبر می کند به طوری که نمی توانید به تحریک پاسخ دهید.


داروهای بیهوشی چیست؟

اکسید نیتروژن (یا گاز خنده) یکی از رایج ترین بی حس کننده های دندانی است که به عنوان آرام بخش به بیماران داده می شود. اکسید نیتروژن یک گاز قابل استنشاق است و به طور گسترده در دندانپزشکی کودکان استفاده می شود. نمونه های دیگر از داروهای آرام بخش عبارتند از:

دیازپام (والیوم)

میدازولام (نسخه)

و پروپوفل (دیروان).

به طور مشخص کدام افراد باید آرام بخش شوند؟

بیماران مبتلا به اضطراب شدید معمولاً قبل از تجویز داروی بی‌حسی دندان و شروع درمان، نیاز به آرام‌بخشی دارند (به‌ویژه اگر از سوزن می‌ترسند). افراد مبتلا به فوبیای دندان که ترس شدیدی از مراجعه به دندانپزشک دارند نیز می توانند قبل از شروع درمان با این روش آرام شوند.


بیهوشی عمومی چیست؟

بیهوشی عمومی در طول درمان دندان باعث از دست دادن موقت هوشیاری می شود. در سه مورد، بیماران نیاز به بیهوشی عمومی در دندانپزشک دارند.

وقتی کارهای سنگین برای مدت طولانی انجام می شود

زمانی که اضطراب و ترس بیمار از عمل بسیار زیاد است

زمانی که بیمار در طول عمل بیش از حد حرکت می کند و همکاری نمی کند

به این نوع بیهوشی، داروی مصنوعی می گویند. بیمار در تمام طول عمل هیچ واکنشی نشان نداد و هیچ دردی احساس نکرد. مهمتر از آن، او هیچ خاطره ای از اقدامات و لحظات پس از آن ندارد. بیهوشی عمومی با تزریق داخل وریدی یا داخل وریدی (IV) ارائه می شود.

تفاوت بین بیماری های سیستمیک و عروق خونی چیست؟

تفاوت بین بیهوشی عمومی و بیهوشی داخل وریدی، توانایی بیمار در واکنش و تنفس خود به خود بدون دستگاه است. در بیهوشی تنفس از طریق دستگاه ضروری است و چیزی احساس نمی شود مگر با بی حسی وریدی، بیمار بدون نیاز به دستگاه تنفس می کند. البته برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت را مطالعه کنید.



کدام روش های دندانپزشکی نیاز به بیهوشی عمومی دارند؟

بیهوشی عمومی معمولا به بیمارانی که تحت عمل جراحی تهاجمی دهان قرار می گیرند داده می شود. برخی از روش های اصلی دهان و دندان که به این نوع بیهوشی نیاز دارند عبارتند از:

پیوند استخوان دندان

جراحی فک و صورت

کشیدن دندان با جراحی

جراحی سرطان دهان

جراحی آپنه خواب

برخی از اقدامات دندانپزشکی

جراحی شکاف لب یا کام


عوارض بی حسی دندان چیست؟

سفید کردن دندان یک درمان رایج و کاملا بی خطر است. اما برای جلوگیری از مشکلات یا مشکلات، دندانپزشک باید قبل از تجویز از آن استفاده کند. دندانپزشک شما باید سابقه پزشکی، سابقه سوء مصرف الکل و هرگونه آلرژی شما را بداند.

بیهوشی دندان معمولاً هیچ عارضه ای ندارد، اما آرام بخش یا بیهوشی عمومی ممکن است برخی از عوارض جانبی یا علائم زیر را پس از درمان ایجاد کند.

می خواهند استفراغ کنند

سرگیجه

استفراغ

تورم (در دهان یا در محل تزریق)

عرق کردن یا تکان دادن.

گیجی

حس هذیان

خستگی

فک های قفل کننده


چه افرادی درمان بلیچینگ خوب نیست؟

همانطور که گفته شد، بیهوشی دندان به طور کلی یک روش ایمن، موثر و ضروری برای مراقبت از دندان در نظر گرفته می شود. با این حال، گروه های خاصی از افراد هستند که در معرض خطر عوارض جانبی آن هستند. برخی از این افراد عبارتند از:

زنان حامله

بیماران اطفال

افراد با نیازهای ویژه

قدیمی

هر کسی که مشکلات کبدی، کلیوی، ریوی یا قلبی دارد

افراد مبتلا به بیماری های عصبی

افرادی که داروهای دیگری مانند مواد افیونی مصرف می کنند

افرادی که سابقه حساسیت به آنتی بیوتیک ها دارند



بعد از بیهوشی چه چیزهایی باید خورد؟

چند ساعت پس از بیهوشی، نباید غذا مصرف شود، زیرا اثر بیهوشی به تأخیر می افتد و ممکن است در جویدن و بلعیدن مشکل ایجاد شود. با این حال، دندانپزشک گاهی بستنی و نوشیدنی های گازدار را بعد از کشیدن دندان توصیه می کند.

علاوه بر این، می توانید تا چند ساعت پس از تزریق به دندان غذای نرم و آب با دمای مناسب بخورید. لیست آب و غذای نرم را باز کنید و در مورد غذاهایی که می توانید بعد از بیهوشی بخورید بپرسید.


کلمات اخر

در این مقاله با انواع بیهوشی و آرامبخشی در دندانپزشکی آشنا می شوید. همچنین با تاثیرات و کاربردهای آنها آشنا خواهید شد. اگر سوال یا نظری دارید در نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

رفرنس مقاله:  https://realtimedentist.com/1401/03/بهترین-دندانپزشکان-کرج/ 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد