لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

ریاضی چیست؟


آیا می توان ریاضی را در چند جمله معرفی کرد؟ شکی نیست که معرفی علوم پایه به ویژه ریاضیات که مادر همه علوم است کار بسیار دشواری است. زیرا ریاضیات از یک سو ذهنی و انتزاعی و از سوی دیگر عملی است و در نتیجه معنا باید کلی باشد تا تمامی جنبه های دانش ریاضی را در برگیرد.

"ریاضیات علم نظم است و هدف آن یافتن، توضیح و درک نظمی است که در موقعیت هایی وجود دارد که به نظر دشوار می رسند و ابزارهای اساسی آن علم مفاهیمی هستند که ما را قادر می سازند تا آن نظم را توضیح دهیم."

دکتر. دیبایی، استاد ریاضی دانشگاه تربیت معلم تهران نیز در مقدمه ریاضیات می گوید:

"علم ریاضی اعتبار تجربیات طبیعی است که ما در گیاهان و سایر حیوانات مشاهده می کنیم. علم ریاضی این تجربیات را طبقه بندی و تنظیم می کند و آنها را توسعه می دهد."

یک استاد ریاضی، دکتر ریاضیدان نیز در مقدمه ریاضیات می گوید: ریاضیات علم الگوبرداری از علوم دیگر است. این بدان معناست که زبان رایج نظریه های علمی سایر علوم، علم ریاضی است و امروزه اگر علم را نمی توان به زبان ریاضی بیان کرد، علم نیست.

از نظر برخی، ریاضی مجموعه ای از فرمول ها و قواعد نیست که بتوان در همه جا و همیشه از آن استفاده کرد، بلکه ریاضیات درک دقیق یک مسئله و تفکر درست برای رسیدن به پاسخ و تسلط بر این مهارت دانش آموزان است. . صبور باشید و استقامت کنید

معرفی گرایش های ریاضی:

ریاضیات یک هنر کهن است و از ابتدا ذهنی ترین و در عین حال علمی ترین تلاش بشر بوده است. یعنی از سال 1800 قبل از میلاد، زمانی که بابلی ها ویژگی های انتزاعی اعداد را کشف کردند، ریاضیات به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار گرفت که هر روز برای اندازه گیری زمین، مسیریابی و ساختن ساختمان های بزرگ مورد نیاز بود.

همین طور امروز و شاید به همین دلیل در رشته ریاضیات با دو جریان ریاضی محض و کاربردی سروکار داریم. اما آیا می توان این دو گرایش ریاضی را به طور کامل از یکدیگر جدا کرد؟ آیا می توان گفت که ریاضیات یک فعالیت کاملاً ذهنی است؟ و کاربردی ندارد و در کنار آن، ریاضیات کاربردی کاربرد ریاضیات را در علوم و هنرهای مختلف مطالعه می کند و به نظر «هارولد هاردی» ریاضیدان بزرگ انگلیسی، اگر مطالعه شود. فقط به این دلیل که ریاضیات زیباست (ریاضی محض) و این علم ارزش علمی ندارد؟

باید گفت که امروزه نمی توان چنین دیدگاهی را پذیرفت، اما از نظر ریاضیدانان حتی ذهنی ترین حوزه های ریاضی مانند هندسه، تئوری اعداد و منطق اهمیت علمی بالایی دارند و به همین دلیل ریاضیات را نباید تقسیم کرد. در دو جهت، ریاضیات محض و ریاضیات کاربردی.

ریاضیات چیست؟

ویژگی ها و مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در ریاضیات:

ریاضیدان یک محقق شجاع ناشناخته است. او با شوق فراوان و تلاشی تحسین برانگیز قدم به دره ناشناخته گذاشته و با ابزار خود تاریکی راه را روشن می کند و راه را برای دیگران هموار می کند. دلیل آن این است که ریاضیدان ابتدا باید به دره ناشناخته بپردازد. همچنین باید مسائل ریاضی را با حوصله، ابتکار و خلاقیت زیاد حل کند.

چرا ریاضی می خوانیم؟

فیلسوف انگلیسی راجر بیکن در سال 1267 میلادی به این سؤال پاسخ داد: "کسی که از علوم دیگر و از همه چیز در این جهان چیزی نمی فهمد." بدترین چیز این است که آنهایی که ریاضی نمی دانند نمی فهمند. آنها به نادانی خود پی می برند و به همین دلیل به دنبال راه حل نمی گردند. ممکن است در اینجا تمام کنم، اما برخی ممکن است معتقد باشند که در هفت قرن گذشته چیزهای زیادی تغییر کرده است.

شاهد جدیدی خواهم آورد، پل دیراک، یکی از خالقان مکانیک کوانتومی، زمانی که نظریه فیزیکی را پایه گذاری کرد، معتقد بود که نباید به هیچ شهود فیزیکی تکیه کرد. پس ایمان چیست؟ به گفته این فیزیکدان معروف، این برنامه ای است که فقط بر اساس ریاضیات است، اگرچه در نگاه اول هیچ ربطی به فیزیک ندارد.

در واقع، در فیزیک، تمام ایده های فیزیکی رایج در آغاز این قرن کنار گذاشته شده اند، در حالی که مدل های ریاضی که وارد زرادخانه فیزیکدانان شده اند، به تدریج معنای فیزیکی پیدا کرده اند. اینجاست که پایایی آماری مطرح می شود. بنابراین، مدل های ریاضی راهی پربار برای کسب دانش در علوم طبیعی است.

موریس کلین می نویسد: یونانیان باستان واقعیت دنیای اطراف خود را مطابق با علم ریاضیات می دیدند. و حقیقت را در مورد طراحی جهان در ریاضیات کشف کنید. آنها شباهت بین قوانین طبیعت و قوانین ریاضیات را احساس کردند. که اکنون یکی از پایه های اساسی علم است. یونانیان بعداً در دانش خود از طبیعت پیشرفت کردند و به این باور راسخ دست یافتند که جهان بر اساس قوانین ریاضی و به عنوان ابزاری برای کنترل طراحی شده است. قانونی و برای انسان قابل درک است.

مراجعه به منبع: https://lotusmath.ir/teaching-mathematics-cat-riazi/hesaban-11/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد