لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

چند نکته در مورد دندانپزشکی کودکان



رفتن به مطب دندانپزشکی همیشه برای کودکان ترسناک و سخت بوده است. می توان گفت، کودکان از رفتن به مطب دندانپزشکی متنفرند و بیشتر آنها با دندانپزشک خود در آنجا همکاری نمی کنند. هنگامی که معاینه اولیه پزشک شروع می شود، کودکان خردسال شروع به گریه و غش می کنند که مانع از درمان آنها می شود. البته زمانی که این شاخه از دندانپزشکی را انتخاب کردند، دندانپزشکان کودکان آموزش های لازم را در مورد نحوه برخورد با این کودکان دریافت کردند و تمام تلاش خود را می کنند که با یک یادداشت بد در مورد آنها به مطب دندانپزشکی مراجعه کنند. این موضوع و ایجاد فضایی که کودک کمتر ترس داشته باشد و بیشتر با پزشک ارتباط برقرار کند باید مورد توجه قرار گیرد.

در این مقاله به این خواهیم پرداخت که دندانپزشک اطفال و مطب دندانپزشکی کودکان چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

دندانپزشک اطفال چه می کند؟

دندانپزشک اطفال مسئول مراقبت و درمان مورد نیاز کودکان از دوران نوزادی تا بزرگسالی است. دندانپزشک پس از اتمام دندانپزشکی عمومی به تحصیل، کار بالینی و تجربه خود در تخصص دندانپزشکی اطفال ادامه می دهد تا آمادگی لازم را برای رفع نیازهای این گروه سنی به دست آورد.

دندان های شیری در 6 ماه اول زندگی رشد می کنند و اولین دندان های شیری در 6-7 سالگی شروع به افتادن می کنند. کودکان در هنگام رویش دندان های شیری و زمانی که دندان های دائمی جایگزین آنها می شود، مستقل از بهداشت دهان و دندان زندگی می کنند و در نتیجه به دلیل پوسیدگی و بیماری های دهان به دندانپزشک اطفال مراجعه می کنند.

یک دندانپزشک اطفال باید بتواند مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را برای کودکان به شرح زیر ارائه دهد:

معاینه دهانی نوزادان و ارزیابی خطر پوسیدگی مادر و کودک

مراقبت های پیشگیرانه از جمله تکنیک های تمیز کردن و توصیه های تغذیه ای

تعمیرات دندانی و مشکلات دندانی

مشاوره، پیشگیری و درمان به موقع در مواردی که نیاز به ارتودنسی دارند

التیام و رفع صدمات و آسیب های دندانی

خدماتی مانند فلوروتراپی، بستن جزئی، پالپوتومی و پالپکتومی (برداشتن پالپ و درمان ریشه دندان های شیری)، روکش ها و غیره.

دندانپزشکی کودکان باید چه محیطی را برای کودکان فراهم کند؟

رفتار دندانپزشک با کودک بسیار مهم است. دندانپزشک باید تعامل زیادی با کودک داشته باشد و سعی کند ایمنی او را تضمین کند. باید فضایی با رویکرد گرم و صمیمی ایجاد کرد تا کودک بتواند به او اعتماد کند و نگران نباشد. همچنین برخورد بقیه کارکنان کلینیک یا مطب نیز بسیار مهم است. از لحظه ورود کودک به کلینیک باید شرایطی فراهم شود تا کودک احساس آرامش کند. یک دندانپزشک اطفال خوب زمان کافی را صرف ارتباط با بیمار خود می کند و با دقت و حوصله سعی در انجام معاینات، درمان ها و مشاوره های لازم دارد.

برخی از کودکان در اولین مراجعه به کلینیک رفتارهایی مانند پرخاشگری و گریه به دلیل ترس یا استرس از خود نشان می دهند. این رفتارها کاملا طبیعی است، اما نکته مهم این است که دندانپزشک باید بداند که چگونه کودک را آرام کند و شکاف را به روشی درست کم کند. همانطور که قبلا ذکر شد، دندانپزشکان اطفال آموزش های لازم را در مورد نحوه درمان و ارتباط با کودکان می بینند.

کلینیک دندانپزشکی کودکان چه شرایطی باید داشته باشد؟

بسیار مهم و تعیین کننده است که کودک برای اولین بار برای معاینه به مطب دندانپزشکی بیاید. فضایی که کودک در آن قدم می گذارد نباید آنقدر بزرگ باشد که ترس ایجاد کند. محیط کلینیک دندانپزشکی کودکان باید به طور خاص برای کودکان طراحی و ساخته شود. این بدان معناست که باید رنگ های شاد، تزئینات جالب برای کودکان وجود داشته باشد و وسایل بازی و سرگرمی برای آنها فراهم شود. کودکان نباید احساس کنند که در حال ورود به مکانی ترسناک هستند و هر لحظه به فکر فرار از آن نباشند. بلکه باید چنین شرایطی فراهم شود تا کودک با کمال میل برای نوبت بعدی به کلینیک برود.

طراحی خوب مطب دندانپزشکی شامل نور مناسب است. سطح روشنایی نه آنقدر کم است که کودک بترسد و نه آنقدر زیاد که اضطراب او را افزایش دهد.

نکته دیگر استفاده از رنگ های آرامش بخش است. رنگ های روشن و قرمز باعث ایجاد احساس ترس و خطر در کودک می شود. اما رنگ هایی مانند سبز، زرد و آبی آرامش را ایجاد می کنند و محیط را دلپذیرتر می کنند. عکس افراد مشهور کارتونی باید روی دیوارها کشیده شود. کودکان با دیدن افراد آشنا احساس آرامش می کنند. بنابراین، این نوع طرح ها می توانند آنها را قادر به انجام جراحی یا معاینات دندانپزشکی کنند.

نقش خانواده در آماده سازی کودک برای اولین معاینه دندانپزشکی

والدین کودک باید بهترین دندانپزشک اطفال را که علاقه مند به کار با کودک است انتخاب کنند. دندانپزشک باید در مقابل رفتار غیرمنتظره کودک صبور باشد. بنابراین اولین وظیفه والدین یافتن کلینیک یا مطب دندانپزشکی است که استانداردهای لازم را داشته باشد و محیط مناسبی را برای کودکان فراهم کند.

قدم بعدی این است که والدین قبل از مراجعه به کلینیک با فرزند خود صحبت کنند و مقدمات لازم را انجام دهند آنها باید به کودک دیدگاه مثبتی در مورد نیاز به مراجعه به دندانپزشک بدهند همچنین باید مراقب کلماتی که در مکالمه به کار می برند باشند از به کار بردن کلماتی که بار منفی و ترس در کودک ایجاد می کند خودداری کنید و هرگز در این زمینه از خاطرات تلخ خود صحبت نکنید. ایجاد ذهنیت مناسب در مورد دندانپزشکی گامی در این مسیر است

لطفا به این نکات توجه کنید:

قبل از رفتن به کلینیک از استراحت کافی کودک خود اطمینان حاصل کنید. کودک نباید از انجام اقدامات دندانپزشکی خسته شود.

برای رفتن به کلینیک یا مراجعه به پزشک به فرزندتان پولی ندهید. اما اگر خوب رفتار کرد، هدیه را پاداش در نظر بگیرید.

اگر کودک شما بیماری خاصی مانند آسم، بیماری قلبی، صرع، دیابت، عقب ماندگی ذهنی و غیره دارد، آن را از دندانپزشک پنهان نکنید. زیرا می تواند در روند درمان کودک شما اختلال ایجاد کند. لازم است دندانپزشکان و دستیاران مطب آمادگی لازم را از قبل برای مواجهه با این شرایط داشته باشند. همچنین به دندانپزشک بگویید که کودک شما دقیقا چه داروهایی را در طول روز مصرف می کند.

اما هنگام مراجعه به کلینیک کودکان یا مطب دندانپزشکی چه باید کرد؟

از این نظر مهم ترین نکته اعتماد کامل پزشک و کادر درمان کلینیک دندانپزشکی است. به یاد داشته باشید که تحت هیچ شرایطی نباید در کار پزشک دخالت کنید. این را بدانید که تمام مراحل کنترل رفتار کودک بر اساس اصول روانشناسی کودک است و جای نگرانی نیست. بنابراین اگر دیدید که لحن و حجم صدای دندانپزشک تغییر می کند، رفتار کودک را محدود می کند یا از او می خواهد با بیمار اتاق را ترک کند، نگران نباشید و نگران نباشید.

اگر می خواهید موضوعی مربوط به درمان یا مشکلات پزشکی و دندانی کودکتان را با دندانپزشک در میان بگذارید، به صورت خصوصی و نه جلوی کودک با دندانپزشک صحبت کنید.

انتخاب مراحل درمان و روش درمان را به دندانپزشک بسپارید و در این موضوع دخالت نکنید. به طور کلی بهتر است در جلسات اول درمان هایی روی کودک انجام شود که باعث درد و ناراحتی نشود.

به طور کلی، ما هر کاری که می توانیم انجام می دهیم تا از موقعیتی که شما و فرزندتان برای همیشه با مراجعه وحشتناک به دندانپزشک مواجه نشوید، جلوگیری کنیم.
مراجعه به مرجع: https://drsheidaclinic.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد