لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

عملکرد کارت گرافیک


کارت گرافیک ایسونیک یکی از کارت های گرافیک خوب است، این ویژگی نقش بسیار مهمی دارد و نباید از آن غافل شد. از گذشته تا به امروز، کیفیت و امکانات کارت های گرافیک بهتر از همیشه شده است.

ظاهر کارت گرافیک یا به عنوان کارت جایگزین یا الحاقی در کامپیوتر و ظاهر و قابلیت تعویض با کارت دیگری را دارد که برد باید دارای اسلات AGP باشد.

کارت گرافیک به صورت Onboard نیز طراحی شده است که در اکثر لپ تاپ ها یا مادربردها استفاده می شود و قابل تعویض نیست.

صرف نظر از اینکه کارت گرافیک داخلی یا قابل جابجایی باشد، می توان گفت که رابط گرافیکی از سه بخش تشکیل شده است:

این یک تراشه گرافیکی با برندهای ATI، Matrox، Nivadia، S3، Intel است.

نمونه هایی از رم عبارتند از EDO، SGRAM یا VRAM، زیرا RAM باید در هر لحظه کل تصویر صفحه را به خاطر بسپارد، در حالی که کارت گرافیک از حافظه اصلی مادربرد استفاده می کند.

RAMDAC یک مبدل سیگنال دیجیتال به آنالوگ است که از کارت گرافیک CPU ای بای  پشتیبانی می کند: کارت گرافیک عملکردی به نام پردازنده دارد که از CPU پشتیبانی می کند.

رم روی کارت گرافیک:

کارت های گرافیک دارای مقدار زیادی رم هستند که به آن رم می گویند. اما آیا این مهم است که بدانید چقدر رم دارید؟ چون در رزولوشن بالا عمق رنگ مهمه و چه نوع رمی؟

رم گرافیکی برای ذخیره یک تصویر بزرگ در حال مشاهده در حافظه مورد نیاز است. ابتدا CPU اطلاعات را به کارت گرافیک منتقل می کند و پردازنده تصویری از مانیتور ایجاد می کند و آن را در RAM گرافیکی ذخیره می کند. این تصویر یک بیت مپ بزرگ است که برای به روز رسانی مداوم تصویر مانیتور استفاده می شود.

ظرفیت رم کارت گرافیک های قدیمی 1، 2 و 4 مگابایت حافظه بود. اما چقدر فضای حافظه واقعی مورد نیاز است؟ رنگ های 16 بیتی برای استفاده عمومی دو بعدی مناسب هستند. تمام حافظه های گرافیکی برای ذخیره بیت مپ استفاده نمی شوند.

به عنوان مثال، اگر از 4 مگابایت رم گرافیکی به جای 2 مگابایت برای رزولوشن 800 در 600 استفاده کنید، متوجه سرعت بالاتری خواهید شد. در این حالت اطلاعات از رم خوانده می شود و همزمان روی رم نوشته می شود. سلول های مختلفی برای هر یک از این موارد استفاده می شود و در کاربردهای سه بعدی که کیفیت تصویر بالایی می خواهیم از کارت گرافیک هایی با رم گرافیکی 16 و 32 مگابایتی استفاده می شود.

فواید

قیمت مادربردهای مجتمع ارزانتر از مادربردهای معمولی است.

نیازی به تهیه کارت گرافیک نیست.

کارت گرافیک اینو تری دی با مادربرد سازگار است.

محدودیت ها

از رم سیستم استفاده می کند.

از آنجایی که پردازش در CPU انجام می شود، سرعت برنامه کاهش می یابد.

اسلات های PCI کمتری در این مادربردها استفاده می شود، اما مادربردهای معمولی اسلات بیشتری دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد