لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

ورق فولادی چیست؟


ورق فولادی مهفا زنگ نزن صفحه ای است که پایه آن آهن است، اما حاوی آلیاژهای دیگری نیز می باشد و بسته به خواص مکانیکی، عناصر دیگری مانند شکل پذیری، جوش پذیری و سختی با هم ترکیب می شوند. این محصولات حاوی درصد کمی کربن هستند و این مقدار معمولاً زیر 2 است. با افزایش درصد کربن در ورق فولادی، شکل پذیری کاهش یافته و مقاومت آنها افزایش می یابد. ورق های فولادی در دو نوع مربع و مستطیل ساخته می شوند که هر دو اندازه های متفاوتی دارند و بر اساس نیاز پروژه انتخاب می شوند. یکی دیگر از ویژگی های ورق های فولادی مقاومت بسیار بالای آن ها در برابر دماهای بالا و پایین می باشد، به طوری که این ورق ها می توانند دمای 1000+ و 200- درجه سانتی گراد را تحمل کنند. مشخصات و انواع صفحات فولادی در زیر ارائه شده است. همچنین برای اطلاع از قیمت ورق استیل می توانید به لینک مناسب در سایت مرکز آهن مراجعه نمایید.

فولاد ضد زنگ چیست؟

فولادها به دو دسته فولادهای معمولی یا فولادهای زنگ نزن تقسیم می شوند که فولادهای کربنی معمولی حاوی عناصر محدودی هستند، یعنی در کنار کربن، سیلیکون، منگنز، گوگرد و فسفر نیز وجود دارد. اکنون وقتی عناصری مانند کروم به آهن اضافه می شود، فولاد ضد زنگ تولید می شود. این محصول همانطور که از نامش پیداست ضد خوردگی بوده و در برابر خوردگی های مختلف مقاومت بالایی دارد. علاوه بر این، کروم با اکسیژن موجود در هوا واکنش می دهد و اکسید کروم را تشکیل می دهد. این لایه برای چشم نامرئی است، اما این عنصر لایه ای بین هوا و فلز ایجاد می کند و از فولاد محافظت می کند.

انواع قوطی

در طبقه بندی این محصول، کاغذها بر اساس آلیاژ تقسیم می شوند. چند سری استیل از جمله سری 300 و 400 وجود دارد که در بین انواع استیل، استیل سری 300 پرفروش ترین و بیشترین کاربرد را دارد. این محصول از جنس استنلس استیل بوده و به انواع 304، 305، 316، 321، 347 تقسیم می شود که در تمامی موارد 304 بیشتر از سایرین استفاده می شود. برای اطلاع از قیمت ورق آهن 321 می توانید از لینک مرتبط با سایت آیرون سنتر اقدام نمایید.

فولادهای ضد زنگ سری 400 نیز کاربردهای متفاوتی دارند و اغلب در زندگی روزمره با آن ها مواجه می شوند. به عنوان مثال از استیل سری 420 در کارد و چنگال و از استیل سری 430 در دکوراسیون استفاده می شود. به طور کلی این فلز شکل پذیری خوبی دارد و به دلیل وجود عناصر موجود در این صفحه از فولاد سری 300 ارزانتر است. ورق های فولادی که معمولا در صنعت استفاده می شوند عبارتند از:

ورق استیل سری 200

این ورق ها از آلیاژهای کروم آستنیتی، نیکل و منگنز به عنوان آلیاژهای اصلی ساخته شده و انواع آن عبارتند از:

ورق استیل 201: از نوع آستنیتی و تولید شده به روش نورد سرد.

ورق فولادی 202: ساخته شده از ترکیب فولاد آستنیتی و ضد زنگ.

ورق استیل سری 300

ورق استیل 301: یکی از مهمترین ویژگی های ورق 301 انعطاف پذیری و انعطاف پذیری آن است. قدرت جوشکاری این محصول نیز خوب است.

ورق استیل 302: این نوع ورق بسیار بادوام بوده و در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان داده است.

ورق استیل 303 : این محصول دارای گوگرد و فسفر بیشتری است بنابراین شکل پذیری بهتری دارد.

ورق فولاد 304: فولاد 304 دارای 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل است و به ورق 18/8 نیز معروف است.

ورق فولادی 304L: فولاد 304 با درصد کربن پایین مناسب برای جوشکاری.

ورق فولادی 309: یکی از رایج ترین صفحات فولادی با مقاومت حرارتی عالی است.

ورق فولادی 316: فولاد 316 علاوه بر کروم و نیکل حاوی مولیبدن نیز می باشد. یعنی حاوی 16 درصد کروم، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولیبدن است. فولاد ضد زنگ 316 نیز به نام "دریایی گرید" شناخته می شود و به همین دلیل به طور گسترده در کشتی سازی و صنایع دریایی استفاده می شود.

ورق فولادی 316L: مشابه فولاد 316 با درصد کربن کمتر.

ورق استیل 317: این ورق به دلیل درصد بالای مولیبدن دارای خواص خوبی است.

ورق فولادی 321: خواصی نزدیک به فولاد 304 دارد و خواص جوشکاری خوبی دارد.

ورق استیل سری 400

ورق فولادی 405: یکی از 400 گرید ورق فولادی است که برای جوشکاری استفاده می شود.

ورق فولادی 408: دارای مقاومت حرارتی بالا و مقاومت در برابر خوردگی ضعیف است.

ورق فولادی 409: ورق مورد استفاده در اگزوزهای ارزان قیمت خودرو.

ورق استیل 410: مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارد.

ورق فولادی 416 : این ورق دارای درصد گوگرد بالایی می باشد بنابراین قابلیت ماشینکاری و چکش خواری بالایی دارد.

ورق فولادی 420: این ورق ها در زندگی روزمره به عنوان مثال در ساخت ظروف غذاخوری کاربرد دارند.

ورق استیل 430: چکش خواری بسیار خوبی دارد و به همین دلیل در ساخت عناصر تزئینی استفاده می شود.

ورق استیل 440 : به دلیل داشتن کربن بالا در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم است و در لوازم خانگی استفاده می شود.

صفحه 446: مناسب برای کار با دمای بالا

میله های فولادی از سری 500

این دسته از لایه ها به دلیل داشتن درصد بالای عنصر کروم در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند و در کاربردهایی که نیاز به مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند استفاده می شود.

ورق استیل سری 600

ورق های فولادی سری 600 نیز از نظر نوع آلیاژ به کار رفته در آنها متمایز می شوند و هر کدام دارای استحکام و کاربرد متفاوتی هستند. در سایر دسته ها ورق های فولادی به دو دسته قبولی و رد تقسیم می شوند. البته دو اصطلاح رایج «فولاد بگیر» و «نگیر» را شنیده اید. در زیر تفاوت های این دو سبک را به شما نشان خواهیم داد. در یک تعریف ساده می توان گفت اگر آهنربا به فولاد نزدیک شود جذب آن می شود و اگر نزدیک به فولاد نباشد جذب نمی شود.

فولادهای ضد زنگ موجود در بازار مانند 304 و 316 حاوی عناصر کروم و نیکل هستند و این دو عنصر باعث نچسب شدن آنها می شود. لازم به ذکر است که فولادهای سری 400 حاوی کروم هستند و این عنصر خواص مغناطیسی فولاد ضد زنگ را حفظ می کند. برای اطلاع بیشتر از تفاوت پذیرش و عدم استفاده از فولاد می توانید به مقاله مربوطه در سایت مرکز آهن مراجعه کنید. از دیگر انواع ورق های فولادی می توان به ورق های براق و طلایی اشاره کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله “ ورق استیل طلا چیست؟” را نیز مطالعه نمایید.

یکی دیگر از مزایای ورق های فلزی، سهولت بازیافت این محصول است به طوری که می توان گفت 100 درصد قابل بازیافت است. علاوه بر این، می توان آنها را بازیافت کرد و در کارگاه ذوب مورد استفاده قرار داد. می توان گفت که بیشتر صفحات فلزی دنیا، یعنی حدود 80 درصد آنها از طریق بازیافت تولید می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد