لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

علل و درمان نرخ تبدیل کم اسپرم


والدینی که برای باردار شدن مشکل دارند، ابتدا باید آزمایش های باروری را انجام دهند. به عنوان بخشی از این آزمایش ها، مرد نیز باید تحت آنالیز اسپرم قرار گیرد. امروزه کیفیت و کیفیت اسپرم به ترتیب با تعداد اسپرم و همچنین اندازه و تغییرات اسپرم ارزیابی می شود. یکی از شایع ترین مشکلات مرتبط با ناباروری، تعداد کم اسپرم است. دلایل زیادی برای کاهش تخمک گذاری وجود دارد که در این مقاله از فرازطب به بررسی همه آنها می پردازیم و بهترین راه حل های درمانی را به شما ارائه می دهیم.

قوانین اساسی برای کاهش فراوانی جهش های اسپرم

قبل از پرداختن به جزئیات بیشتر در مورد علل کاهش تعداد اسپرم و راه حل های درمان، بهتر است اصول اولیه این مشکل را بدانید و به خاطر بسپارید:

انزال با تعداد کم اسپرم یک وضعیت پزشکی است که کمتر شناخته شده است. با این حال، برخی از اختلالات انزالی مانند انزال رتروگراد وجود دارد که می تواند باعث تعداد بسیار کم اسپرم یا انزال ضعیف در حین مقاربت شود.

میزان و مقدار کل انزال می تواند بسیار متفاوت باشد. طبق گفته انجمن بین المللی پزشکی جنسی، مردان در هر انزال بین 1.25 تا 5.00 میلی لیتر منی انزال می کنند. طبیعی است که تعداد و نوسانات اسپرم شما از روز به روز متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر اخیراً رابطه جنسی داشته اید یا خودارضایی کرده اید، اگر در چند ساعت آینده به ارگاسم برسید و دوباره انزال کنید، ممکن است مقدار کمتری از اسپرم را آهسته تر و با جهش کمتری انزال کنید.

عوامل زیادی می توانند بر قدرت، سرعت و کمیت انزال شما تأثیر بگذارند. این عوامل از سن و سلامت عمومی گرفته تا سطح هورمون ها متغیر است.

انزال با جهش کم اسپرم چیست؟

انزال آزاد شدن اسپرم از بدن شماست و زمانی که به ارگاسم می رسید اتفاق می افتد. این یک عمل رفلکس است که در پاسخ به تحریک جنسی رخ می دهد و توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می شود. فرآیند انزال در دو مرحله انجام می شود:

در مرحله اول، مجرای دفران (جفت لوله‌هایی که بیضه‌ها را به مجاری انزالی متصل می‌کنند) منقبض می‌شوند و به اسپرم اجازه می‌دهند به سمت قاعده آلت تناسلی بروند. همزمان پروستات و مایع منی اسپرم تولید می کنند.

در مرحله دوم انزال، ماهیچه های اطراف قاعده آلت تناسلی منقبض می شوند تا منی را از آلت تناسلی شما خارج کنند. این فرآیند چندین بار اتفاق می افتد و منجر به انفجار مایع منی می شود که در طول ارگاسم از آلت تناسلی شما خارج می شود.

در این میان، انزال آهسته و ضعیف، انزالی است که در آن مایع منی بدون فشار قابل توجهی از بدن شما خارج می شود. مانند بسیاری دیگر از مشکلات عملکرد جنسی، انزال با تعداد کم اسپرم تا حد زیادی یک موضوع ذهنی است، زیرا حجم انزال و شدت برانگیختگی می تواند از مردی به مرد دیگر متفاوت باشد.

دلایل کاهش تعداد اسپرم

عوامل مختلفی از جمله توانایی رسیدن به ارگاسم و انزال می توانند در عملکرد جنسی شما نقش داشته باشند. تشخیص علت اصلی ضعف انزال اغلب دشوار است، به خصوص زمانی که به یک مشکل پزشکی مرتبط نباشد. در تحقیق در مورد علل کاهش تعداد اسپرم، ابتدا باید به یاد داشته باشید که رابطه جنسی هم روحی و هم جسمی است. در تئوری، هر چیزی که بر میل جنسی، پروستات، بیضه ها، سیستم عصبی یا ماهیچه های درگیر در فرآیند انزال تأثیر بگذارد، به طور طبیعی می تواند توانایی شما برای انزال را تعیین کند. شما باید به دنبال یک یا چند مورد از عوامل زیر باشید که باعث کاهش تعداد اسپرم می شوند:

سن افزایش می یابد

کاهش حجم اسپرم و جهش با افزایش سن طبیعی است. بر اساس گزارش انجمن بین المللی پزشکی جنسی، تولید مایع منی مردان در اوایل دهه 30 زندگی به اوج خود می رسد. با این حال، تولید اسپرم ممکن است با افزایش سن کاهش یابد. به طور کلی کاهش تولید اسپرم به دلیل افزایش سن می تواند منجر به کاهش حجم انزال، کاهش بار جهش اسپرم و حتی کاهش نیروی انزال شود.

عادات روزانه و سلامت عمومی

سلامت عمومی و عادات روزانه می تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد جنسی، از جمله توانایی شما در انزال داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که سیگار می تواند به انزال ضعیف کمک کند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال 2006 که در مجله بین‌المللی BJU منتشر شد، نشان داد که مردان باروری که سیگار می‌کشیدند، در مقایسه با مردانی که سیگار نمی‌کشیدند، اسپرم کمتری در طول انزال آزاد کردند. با این حال، این مطالعه هیچ تفاوت قابل توجهی در غلظت اسپرم، تحرک، یا سطح هورمون جنسی بین افراد سیگاری و غیرسیگاری شناسایی نکرد. عوامل دیگری مانند رژیم غذایی، عادات خواب و سطح استرس نیز می توانند بر توانایی شما برای انزال، عملکرد کلی جنسی و تعداد اسپرم شما تأثیر بگذارند.

شرایط پروستات و روش های جراحی

برخی از بیماری های پروستات، و همچنین روش های جراحی که برای درمان مشکلات پروستات استفاده می شود، می تواند به انزال ضعیف و مهاجرت آهسته اسپرم کمک کند. به عنوان مثال، بسیاری از مردانی که برای درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، پس از عمل در انزال طبیعی مشکل دارند. این شرایط اغلب به دلیل مشکلات انقباض عضلانی ناشی از این نوع جراحی ایجاد می شود. سایر روش‌های جراحی که بر لگن و ناحیه اطراف آن تأثیر می‌گذارند نیز می‌توانند به اعصابی که اجازه عملکرد جنسی مناسب را می‌دهند آسیب بزنند.

شراب

اگرچه مصرف الکل به طور مستقیم با انزال ضعیف و تعداد کم اسپرم مرتبط نیست، مطالعات نشان می دهد که ارتباط واضحی بین مصرف زیاد و زیاد الکل و افزایش خطر اختلال عملکرد جنسی مرتبط با انزال، از جمله چندین اختلال مرتبط وجود دارد. اگر در حین رابطه جنسی الکل می نوشید یا مست هستید، ممکن است انزال یا کنترل انزال برای شما دشوارتر باشد.

عوامل ذاتی

در برخی موارد، مشکلات جنسی می تواند بر توانایی شما برای انزال و میزان اسپرم شما تأثیر بگذارد. به روش زیر:

سکس به معنای اشتیاق است و اگر در حین رابطه جنسی این احساس را نداشته باشید، ممکن است انزال کمی داشته باشید یا اصلاً انزال نداشته باشید.

اگر رابطه جنسی داشته اید، طبیعی است که وقتی دوباره در همان روز رابطه جنسی برقرار می کنید، مایع منی خیلی کم است.

سطح جذابیت شریک جنسی نیز می تواند بر انزال تأثیر بگذارد. اگر احساس می کنید که شریک زندگی تان علاقه چندانی ندارد، ممکن است در انزال مشکل داشته باشید یا متوجه شوید که انزال شما کم است.

انزال معکوس

در برخی موارد، تاخیر در انزال می تواند منجر به انزال ضعیف و کاهش تعداد اسپرم شود.  برای حل این مشکل می توانید از قرص افزایش جهش اسپرم استفاده نمایید. انزال رتروگراد یک اختلال انزالی شناخته شده از نظر پزشکی است که در آن مایع منی به جای حرکت به سمت جلو و خارج از مجرای ادرار به سمت عقب به مثانه جریان می یابد. در حالی که بسیاری از اختلالات انزالی مبتنی بر عوامل فیزیکی و روانی هستند، انزال پسرفته روانی است. در این میان موارد زیادی وجود دارند که می توانند باعث کاهش انزال شوند یا به آنها کمک کنند. اینها می توانند در اثر آسیب به بافت اطراف آلت تناسلی در اثر جراحی پروستات یا سرطان، تا آسیب عصبی ناشی از عفونت یا عوارض جانبی برخی داروها ایجاد شوند. برخی از مهم ترین عواملی که در انزال رتروگراد نقش دارند عبارتند از:


برخی از داروها می توانند باعث انزال رتروگراد شوند. مهمترین این داروها داروهای تغییر دهنده خلق و خوی است که برای درمان برخی اختلالات سلامت روان و همچنین داروهای کنترل فشار خون بالا استفاده می شود.

دیابت می تواند به اعصاب و رگ های خونی اطراف دستگاه تناسلی و مجرای ادرار آسیب برساند و در نهایت باعث رفلاکس شود.

برخی از روش های جراحی، مانند جراحی برای بزرگ شدن پروستات، سرطان پروستات، یا مشکلات پیشابراه، می توانند بر روی اعصاب داخل و اطراف آلت تناسلی تاثیر بگذارند و باعث انزال رتروگراد شوند.

عوامل روانشناسی

تحقیقات نشان می دهد که تقریباً 31 درصد از مردان از نوعی سوء استفاده جنسی رنج می برند. انواع مختلفی از آزار جنسی روانی وجود دارد، به این معنی که می تواند ناشی از عوامل روانی و عاطفی باشد. به عنوان مثال، اختلال نعوظ اغلب به دلیل مشکلات روانی مانند افسردگی یا ترس از شکست جنسی ایجاد می شود. اگرچه تحقیقات در مورد ارتباط بین مشکلات سلامت روان و انزال ضعیف محدود است، برخی از شرایط، مانند اضطراب عملکرد یا اعتماد به نفس پایین، می‌تواند بر توانایی شما برای آرامش و اوج گرفتن در طول رابطه جنسی تأثیر بگذارد. این شرایط می تواند اوج و انزال را لذت بخش تر کند یا از اوج گیری شما در حین مقاربت با همسرتان جلوگیری کند.

درمان فرکانس پایین جهش اسپرم

همانطور که قبلا ذکر شد، در بسیاری از موارد، کاهش مقدار و قدرت ترشحات بخشی طبیعی از پیری است. اما اگر متوجه کاهش ناگهانی و شدید مقدار و جهش مایع منی خود شدید یا لذت جنسی به دلیل ارگاسم ضعیف برای شما مشکل بزرگی شده است، توصیه می شود به پزشک متخصص مراجعه کنید. نگران نباشید، زیرا انزال ضعیف معمولاً با تغییر سبک زندگی، استفاده از داروها برای بهبود عملکرد جنسی، درمان یا ورزش برای تقویت عضلات کف لگن درمان می شود. برخی از مهم ترین راه حل های درمانی برای کاهش تعداد جهش های اسپرم عبارتند از:

تغییر اجتماعی

گاهی اوقات تغییرات ساده در عادات و زندگی روزمره می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد جنسی شما داشته باشد. بسیاری از این تغییرات به افزایش تعداد طبیعی اسپرم کمک می کند. اگر می خواهید انزال مداوم و رضایت جنسی بهتری داشته باشید، سعی کنید:

به طور منظم تمرین کن. اضافه وزن یا چاقی با افزایش خطر اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان مرتبط است. فعال ماندن نه تنها به حفظ وزن سالم کمک می کند، بلکه گردش خون را نیز افزایش می دهد. بنابراین، برای درمان تعداد کم اسپرم، سعی کنید به طور منظم ورزش کنید، حتی اگر فقط یک ورزش در طول روز انجام دهید. 150 دقیقه ورزش هوازی در هفته را با دو تمرین تقویت عضله هدف قرار دهید.

خواب سالم را در اولویت قرار دهید. بی خوابی یکی از علل شایع مشکلات باروری در مردان و زنان است. حداقل هفت ساعت در شب بخوابید. اگر اغلب در خواب مشکل دارید، سعی کنید از نکات بهداشتی خواب استفاده کنید تا الگوی خواب و استایل خود را راحت تر کنید.

از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند به کاهش خطر ابتلا به مشکلات عملکرد جنسی کمک کند. سعی کنید غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و منابع پروتئین بدون چربی را در اولویت قرار دهید و در عین حال مصرف غذاهای چرب یا شور را کاهش دهید.

اگر سیگار می کشید، آن را متوقف کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، سیگار می تواند حجم و جهش اسپرم را کاهش دهد و بر توانایی شما برای انزال تأثیر بگذارد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که سیگار بر باروری تأثیر منفی دارد، از جمله کاهش تعداد اسپرم.

تمرینات کف لگن

در طول انزال، ماهیچه های کف لگن (زیر آلت تناسلی و پایین تنه) منقبض می شوند تا اسپرم را از آلت تناسلی خود خارج کنند. ورزش هایی که برای تقویت این عضلات به نام تمرینات کگل نامیده می شوند، می توانند به اختلالات انزال کمک کنند. ممکن است هنگام ادرار کردن احساس کنید عضلات کف لگن منقبض می شوند تا جریان را متوقف کند. برای تمرین عضلات کف لگن، مراحل زیر را دنبال کنید:

راحت بنشینید یا دراز بکشید.

زمانی را برای شناسایی عضلات کف لگن خود با سفت کردن ماهیچه هایی که برای توقف جریان، ادرار کردن و ترشح گاز استفاده می کنید، اختصاص دهید.

عضلات پاها، کمر و شکم را سفت می کند، اسپاسم عضلات شکم.

تصور کنید که می خواهید پایه کیسه بیضه را بلند کنید و ماهیچه ها را به سمت لگن بکشید.

ماهیچه ها را برای شمارش 10 نگه دارید، سپس زمانی که تا 10 می شمردید شل کنید.

این روند را سه تا پنج بار در روز مانند صبح، بعد از ظهر و قبل از خواب تکرار کنید.

از طریق تمرینات طولانی مدت کف لگن، متوجه بهبود توانایی خود در کنترل انزال و همچنین میزان و سرعت انزال خود خواهید شد.

دارو مصرف کن

اگرچه هیچ داروی مورد تایید FDA به طور خاص برای درمان انزال ضعیف و افزایش تعداد اسپرم وجود ندارد، مصرف برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان سایر مشکلات عملکرد جنسی ممکن است کمک کند. مثلا:

داروهای اختلال نعوظ مانند سیلدنافیل، تادالافیل، واردنافیل و آوانافیل می توانند اعتماد به نفس شما را افزایش دهند و به شما در آرامش در حین رابطه جنسی کمک کنند، جریان خون را در آلت تناسلی تحریک کنند و برانگیختگی جنسی را افزایش دهند.

سایر داروهای مورد استفاده برای درمان اختلالات انزال شامل داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است که اغلب برای درمان انزال زودرس استفاده می شود. رایج ترین داروها برای به تاخیر انداختن و بهبود قوای جنسی پاروکستین و سرترالین هستند.

خود روان درمانی

عملکرد جنسی فرآیند پیچیده ای است که چندین سیستم در بدن از جمله مغز و سیستم عصبی را درگیر می کند. علاوه بر سلامت جسمانی، مسائل روانی نیز می تواند نقش مهمی در فعالیت جنسی موفق داشته باشد. اگرچه تحقیقات در مورد اثربخشی درمان‌های روان‌شناختی برای مسائل مربوط به عملکرد جنسی محدود است، به نظر می‌رسد درمان شناختی رفتاری (CBT) و تغییرات آن محبوب‌ترین و پرکاربردترین درمان‌ها برای تعداد کم اسپرم باشد. اگر اختلال نعوظ یا سایر نگرانی های مربوط به سلامت جنسی بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد، ممکن است بخواهید به دنبال روان درمانی یا مشاوره باشید.

کلمات اخر

صحبت در مورد مشکلات سلامت جنسی مانند انزال ضعیف و تعداد کم اسپرم حتی با پزشک دشوار است. با این حال، اگر متوجه شدید که انزال شما از نظر حجم و حجم ضعیف تر از حد معمول است، یا در هنگام نزدیکی در انزال مشکل دارید، مهم است که با پزشک خود در مورد وضعیت خود صحبت کنید. به طور کلی، انزال ضعیف و تعداد کم اسپرم اغلب نشانه بیماری دیگری است. در این بین، با صحبت با یک متخصص، می توانید علت بالقوه را تعیین کنید و در مورد گزینه های درمانی برای تعداد کم اسپرم تصمیم بگیرید. در رابطه با مشکلات مربوط به عملکرد انزال از جمله کاهش حجم و جهش اسپرم، در این مقاله هر آنچه که در مورد این مشکل باید بدانید را بررسی کرده ایم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد