لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

لنزوم

لنزوم، چشمی به سمت رویدادهای روز

کولر گازی چگونه کار می کند؟ سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار می کند؟


در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث کارکرد تهویه مطبوع می شود، باید بگوییم که بر خلاف تصور بسیاری، جواب آن برق است. در کولر گازی ماده ای مانند گاز مبرد (که از نوع گاز شهری نیست) وجود دارد که در یک سیکل بسته گردش می کند تا سرما و گرما تولید کند. کولر گازی در سیکل خنک کننده برای تولید سرما و گرما به گاز مبرد نیاز دارد و تنها در صورت نشتی گاز و گاز مبرد کم در سیکل نیاز به شارژ مجدد گاز خواهد داشت. در این مقاله به طور کامل نحوه عملکرد سیستم سرمایش و گرمایش کولر گازی را توضیح می دهیم. با مطالعه مقاله مراحل تولید هوای تازه و گرم برای تهویه مطبوع را متوجه خواهید شد.

در پاسخ به این سوال که کولر گازی با چه چیزی کار می کند، باید بگوییم بر خلاف تصور، پاسخ انرژی الکتریکی است. در کولر گازی ماده ای مانند گاز مبرد (از نوع گاز شهری نیست) وجود دارد که در یک سیکل بسته به گردش در می آید تا سرما و گرما تولید کند. کولر گازی در سیکل تبرید برای تولید سرما و گرما نیاز به گاز مبرد دارد و تنها در صورت نشت گاز و کاهش گاز مبرد در سیکل نیاز به شارژ مجدد گاز دارد. در این مقاله به طور کامل نحوه عملکرد سیستم سرمایش و گرمایش کولر گازی را توضیح داده ایم. با مطالعه مقاله مراحل تولید هوای خنک و گرم برای تهویه مطبوع را متوجه خواهید شد.

نحوه عملکرد کولر گازی؛ هوای سرد تولید کنید تا فضا خنک شود

مکانیسم کار AC بر اساس تبدیل مداوم مبرد بین دو حالت مایع و گاز است. مبرد ماده یا ترکیبی از مواد به شکل مایع است که در سیستم های خنک کننده مانند یخچال و کولر گازی استفاده می شود. در واقع کمپرسور به عنوان یکی از اجزای اصلی چرخه سیستم خنک کننده هر نوع ریزش، با چرخش گاز داخل دستگاه بین دو حالت مایع و گاز، دمای محیط را تغییر می دهد. بنابراین یک کولر در حالت خنک کننده با حذف گرما و رطوبت محیط به کاهش دما کمک می کند.

آشنایی با نحوه عملکرد گرمایش آب و هوا؛ سیستم اسپلیت ژنراتورهای باد گرم

نحوه عملکرد سیستم تهویه مطبوع دیواری و انواع دیگر با سیستم خنک کننده کاملاً متفاوت است. اصولاً تبرید با استفاده از سرمای محیط، گاز مبرد را به مایع تبدیل می کند. از آنجایی که سیستم گرمایش یک چرخه بسته است، تبدیل گاز مبرد به آب به طور مداوم انجام می شود که منجر به افزایش دما می شود. در ادامه به معرفی عناصر مهم چرخه تولید هوای سرد و گرم می پردازیم.

فشرده سازی تهویه مطبوع مهمترین بخش چرخه سرمایش و گرمایش است

"تهویه مطبوع با چه چیزی کار می کند؟" برای پاسخ دقیقتر و کاملتر به سوال باید کمپرسور را بررسی کنیم. کمپرسور کولر گازی به عنوان مغز آن عمل می کند و به فن فرمان می دهد تا روشن و خاموش شود. کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور با استفاده از انرژی الکتریکی می گیرد. سپس گاز را در دمایی بالاتر از دمای تقطیر متراکم می کند.

پس از چگالش، گاز مبرد از کمپرسور به کندانسور هدایت می شود. کمپرسورها انواع مختلفی دارند، از جمله کمپرسورهای رفت و برگشتی، کمپرسورهای دوار و کمپرسورهای اسکرال. اسکرول بهترین و گرانترین نوع کمپرسور است که استفاده از آن در قیمت کولر گازی ایستاده منزل و هر نوع کولر گازی دیگری تاثیرگذار خواهد بود.

کندانسور؛ کار سرد و دمای اتاق

عملکرد کندانسور در چرخه خنک کننده تهویه مطبوع خنک کردن مبرد است. این قسمت همچنین وظیفه تبدیل مبرد به مایع در هنگام تولید گرما را بر عهده دارد. مبرد پس از فشرده شدن در کمپرسور به گاز پرفشار تبدیل شده و وارد کندانسور می شود. کندانسور این گاز را از طریق آب یا هوا خنک می کند و با بهره گیری از گرمای نهان گاز مبرد، فاز آن را از گاز به مایع تبدیل می کند.

دریچه انبساط یا لوله مویرگی؛ یک عنصر بسیار مهم در تولید تهویه مطبوع

پاسخ به سوال رایج «کولر با چه کار می کند» کامل نیست. لوله مویین یا شیر انبساط در کولر گازی به عنوان یک عنصر بسیار ضروری در چرخه تولید هوای سرد و گرم عمل می کند. در عملکرد شیر انبساط اولین مبرد تحت فشار زیاد و در حالت مایع از کندانسور خارج شده و با دمای تقریبی بین 35 تا 45 درجه سانتیگراد وارد مویین یا لوله انبساط می شود. این دستگاه فشار مبرد را کاهش می دهد و امکان آماده سازی برای فرآیند تبخیر در اواپراتور را فراهم می کند.

کویل اواپراتور در تهویه مطبوع; نقش کنترل دما و رطوبت در چرخه تولید هوای گرمایش و سرمایش

در تهویه مطبوع، کویل اواپراتور نقش مهمی در کنترل دما و رطوبت هوا دارد. کویل اواپراتور هوای گرم و مرطوب را تمیز می کند و آن را به هوای خنک و خشک تبدیل می کند. عملکرد این قسمت از چرخه تولید باد گرم برعکس است. ورود هوای سرد و مرطوب به داخل این کویل ها باعث تراکم مایع سرد یا مبرد داخل آن می شود. سپس مبرد به صورت مایع در کمپرسور به شیر انبساط می رسد و در نهایت تبدیل به بخار می شود.

برای تعمیر کولر گازی تهران با تهران سرویس کاران تماس بگیرید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد